TURVATAKUU - Lue lisää

Käytännön tietoa Laosista

Käytännön tietoa Laosista
Käytännön tietoa Laosista

Käytännön tietoa Laosista

ILMASTO
Paras matka-aika

Laosin ilmasto on trooppisen lämmin, ja lämpötilat ovat korkeita ympäri vuoden. Säät voivat kuitenkin vaihdella jonkin verran alanko- ja ylänköseutujen välillä ja pohjoisen ja etelän välillä. Laosin vuosi voidaan jakaa kahteen vuodenaikaan: kuivaan kauteen ja sadekauteen.

Kuiva kausi kestää suurin piirtein marraskuusta huhtikuuhun. Lämpötilat ovat näinä kuukausina miellyttäviä, aurinkoisia tunteja on paljon ja sateet ovat vähäisiä.

Kauden loppua kohti lämpötilat alkavat nousta, ja sadekauden alkuun mennessä voi olla jo todella kuuma.

Sadekausi kestää noin toukokuusta lokakuuhun. Sadekausi on kuivaa kautta lämpimämpi – ja luonnollisesti sateisempi. Sateet tulevat tavallisesti voimakkaina kuuroina yöaikaan tai varhain aamulla, mutta ne kestävät harvoin paria tuntia kauempaa. Sateet toisaalta puhdistavat ilmaa ja saavat luonnon vihertämään.

Sateista huolimatta lämpötilat ovat näinä kuukausina varsin korkeita.

Luang Prabangin säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 27 31 33 34 34 32 32 32 32 31 29 26
Keskim. alin lämpötila 14 16 18 21 24 25 24 24 23 21 18 14
Sademäärä mm. 15 19 30 108 147 258 228 289 173 126 40 10
TÄRKEÄÄ TIETOA MATKASTASI
Passi ja viisumi

Suomen kansalaisena sinulla on oltava voimassa oleva Suomen passi. Passin on oltava voimassa vähintään 6 kuukautta siitä päivästä laskettuna, jolloin saavut Laosiin.

Suomen kansalaiset tarvitsevat viisumin Laosiin. Voit hakea viisumia kahdella tavalla, joko Laosiin saapumisen yhteydessä tai etukäteen verkossa.

Jos haet viisumia vasta saapumisen yhteydessä, sinun on tuotava mukanasi 2 passikuvaa ja 40 USD käteistä/henki.

Jos haet viisumia verkossa, hakemus on tehtävä virallisella sivustolla: Viisumi Laosiin. Klikkaa sivulla ”Apply now”. Kirjoita ruutuun sähköpostiosoite ja turvakoodi. Saat sähköpostiisi vahvistuskoodin, ja kun olet syöttänyt koodin järjestelmään, pääset hakulomakkeeseen. Täällä sinun on ladattava kopio passikuvastasi ja kopio passin biotunnistesivusta sekä täytettävä henkilötiedot ja pyydetyt tiedot matkastasi. Tarkista, että kaikki tiedot ovat oikein. Valitse sitten maksutapa ja lähetä lomake. Viisumin hinta on 50 USD/henki, ja sen voi maksaa Visalla tai Mastercardilla. Käsittelyaika on noin 3 arkipäivää. Voit tarkistaa hakemuksesi tilan täältä syöttämällä hakemustunnuksesi ja passin numeron. Kun hakemuksesi on hyväksytty, sinun on itse tulostettava viisumi ja otettava se mukaan matkalle. Huomaa, että voit hakea viisumia etukäteen enintään 60 päivää ja viimeistään 5 päivää ennen Laosiin saapumista. Viisumi oikeuttaa enintään 30 päivän oleskeluun maassa.

Voit tarkistaa viisumia koskevat säännöt ulkoministeriön kotisivuilta.

Matkustusasiakirjat

Ennen lähtöä lähetämme sinulle asiakirjan, joka sisältää TourCompassin ja paikallisen yhteistyökumppanimme yhteystiedot Laosissa, matkasuunnitelman ja voucherin, jossa vahvistetaan, että olet varannut ja maksanut etukäteen hotellimajoituksen, retket ja kuljetukset. Muista ottaa nämä mukaan matkalle.

Suosittelemme, että lataat puhelimeesi WhatsApp-sovelluksen ja lisäät siihen yhteistyökumppanimme puhelinnumeron. Sovelluksella voit lähettää maksutta viestejä ja soittaa, kun käytössäsi on WiFi-yhteys.

Rokotukset

Suosittelemme, että tarkistat rokotuksia koskevat tiedot erikoislääkäriltä, omalääkäriltä tai viralliselta rokoteklinikalta. Löydät lisätietoja matkoilla tarvittavista rokotuksista myös osoitteesta Matkailijan terveysoppaasta.

Ota huomioon keltakuumetta koskevat säännöt – etenkin jos matkustat maahan jonkin sellaisen maan kautta, jossa esiintyy keltakuumetta. Joissain maissa sinun on esitettävä todistus keltakuumerokotuksesta maahan saapumisen yhteydessä. Pidä tätä varten aina rokotustodistus mukanasi käsimatkatavaroissa.

 

Covid-19

Laosiin saapuvilta ei tällä hetkellä edellytetä koronarokotusta. Nämä säännöt voivat kuitenkin muuttua lyhyellä varoitusajalla. On sinun vastuullasi ottaa selvää voimassa olevista säännöistä ennen matkan alkamista.

Huomaa, että matkalla Laosiin ja takaisin on välilaskuja, ja näillä lentokentillä koronaa koskevat säännöt voivat olla erilaiset kuin Vietnamissa. On sinun vastuullasi ottaa asiasta selvää ennen matkan alkamista.

Jos sinulla on kysyttävää, voit aina ottaa meihin yhteyttä.

Matkaehdot

Tutustu huolellisesti matkaehtoihimme, sillä ne muodostavat osan TourCompassin valmismatkoja koskevista sopimusehdoista. Meiltä ostetut matkat kuuluvat valmismatkalain piiriin.

Klikkaa tästä lukeaksesi matkaehtomme.

Matkavakuutukset

Suosittelemme, että hankit unelmiesi matkalle kattavan matkavakuutuksen. Lisäturvaksi kannattaa hankkia myös peruutusvakuutus.

Klikkaa tästä siirtyäksesi vakuutussivullemme, mistä löydät lisätietoja vakuutuksia koskevista suosituksistamme.

ENNEN MATKAA
Valuutta, hintataso ja juomarahat

Laosin rahayksikkö on kip (LAK). Se on suojattu valuutta, mikä tarkoittaa, että sitä ei voi ostaa etukäteen, vaan voit vaihtaa kipejä vasta perillä Laosissa. Laosin kipin kurssin voit tarkistaa täällä.

 

Visa ja Mastercard käyvät hotelleissa ja useimmissa ravintoloissa Luang Prabangissa, mutta eivät pienissä paikallisissa ravintoloissa tai toreilla ja markkinoilla. Luang Prabangissa on pankkiautomaatteja, joista voit nostaa käteistä.

Lisätietoa Laosin hintatasosta löytyy täältä.

Juomarahat otetaan ilolla vastaan. Voit luonnollisesti itse päättää, haluatko antaa juomarahaa. Voit antaa niin paljon tai vähän kuin itse haluat. Alla ovat suuntaa-antavat määrät:

  • Oppaat: 46 000 – 56 000 LAK/päivä/henki palvelusta riippuen
  • Kuljettajat: 28 000 – 37 000 LAK/päivä/henki palvelusta riippuen
  • Pikkolo: 20 000 LAK/laukku
  • Kerrossiivooja: 20 000 LAK/päivä/huone
  • Ravintolat: Kansainvälisissä ravintoloissa juomaraha sisältyy joskus hintaan, ja silloin laskussa lukee ”10% service charge”. Siksi ylimääräistä juomarahaa ei ole tarpeen antaa. Jos palvelumaksu ei sisälly hintaan, voit antaa juomarahana 5–10 % laskun loppusummasta, jos olet tyytyväinen palveluun ja ruokaan. Paikallisissa ravintoloissa ja katukeittiöissä juomarahaa ei odoteta, mutta voit halutessasi jättää pöydälle muutaman kolikon lähtiessäsi.
Ruoka ja allergiat

Suurimmassa osassa matkakohteitamme on mahdollista ottaa huomioon allergiat, allergiaa aiheuttavat aineet tai ruokatottumukset, mutta on tärkeää, että ilmoitat niistä meille matkavarauksen yhteydessä.

Puhelin, WiFi ja sähkö

Puhelin ja WiFi:

Datan käyttö ja verkkovierailu eli roaming ulkomailla on kallista, jos ne eivät sisälly matkapuhelinliittymääsi. Voit tiedustella omalta puhelinyhtiöltäsi, mitkä palvelut kuuluvat sopimukseesi ja millaisia eri palveluiden hinnat ovat ulkomailla.

Jos matkapuhelinliittymääsi ei sisälly ulkomailla käytettävää dataa ja roamingia, suosittelemme hyödyntämään WiFi-palveluja esimerkiksi hotelleissa tai ravintoloissa. Ilmaisen WiFin kautta voit soittaa tai tekstata kotiväelle maksutta käyttämällä erilaisia viestipalveluja, kuten Facetimea, Messengeriä tai WhatsAppia. Voit myös ostaa paikallisen SIM-kortin ja datapaketin saavuttuasi maahan.

Sähkö:

Laosissa jännite on 220 V. On tärkeää ottaa mukaan adapteri, sillä laosilaiset pistokkeet voivat olla joko pyöreitä tai litteitä ja niissä on 2 pinniä.

Pakkauslista

Pakkaa aina kaikkein välttämättömimmät tavarat käsimatkatavaroihin. Tällaisia tavaroita ovat esim. passi, viisumi, rokotustodistus, luottokortit, rahat, vakuutusasiakirjat, matka-asiakirjat, kannettava tietokone ja matkapuhelin sekä mahdolliset terveystiedot ja elintärkeät lääkkeet.

 

Temppelivierailut

Temppelivierailuja koskevat tietyt pukeutumissäännöt. Polvet ja olkapäät on peitettävä, vaatteet eivät saa olla läpikuultavia ja kengät on riisuttava.

Kasvituotteiden tuominen EU:hun

Matkustajat eivät saa tuoda EU:n ulkopuolelta kasveja, siemeniä, hedelmiä tai muita kasvituotteita ilman kasvinterveystodistusta. Nämä säännöt koskevat myös pieniä kasvi- ja kasvituotemääriä.

Lue lisää säännöistä täällä.

Liikuntarajoitteiset matkustajat

Ota huomioon, että matkamme eivät yleensä sellaisenaan sovellu liikuntarajoitteisille henkilöille. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja tiedustele mahdollisuuksista ottaa henkilökohtaiset tarpeesi huomioon.

LENTOMATKA
Lentoliput

Useimpien lentoyhtiöiden lentoliput ovat elektronisia (e-lippu).

On erittäin tärkeää, että tarkistat nimesi kirjoitusvirheiden varalta, koska varauksessa olevan nimen on oltava tismalleen sama kuin passissa olevan nimen. Jos nimesi on korjattava, ota meihin yhteyttä välittömästi. Huomaa, että lentoyhtiö voi veloittaa maksun nimen muuttamisesta.

Istumapaikan varaaminen

Lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lentokoneessa lähtöselvityksen yhteydessä. Jos sinulla on erityisiä toiveita istumapaikoista lentokoneessa, voit tehdä paikkavarauksen lentoyhtiön verkkosivustolla tai sovelluksessa. Huomaa, että useimmat lentoyhtiöt veloittavat maksun istumapaikan varaamisesta.

Paikkavarauksen aikaikkuna vaihtelee lentoyhtiöstä toiseen, mutta pääsääntöisesti paikan voi varata heti matkan varaamisen jälkeen ja viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.

Huomaa myös, että lentoyhtiöllä on oikeus ja mahdollisuus tehdä viime kädessä muutoksia paikkojen suhteen, myös erikseen varattujen paikkojen.
Jos et tee paikkavarausta ennen matkaa, lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lähtöselvityksen yhteydessä.

Lähtöselvitys

Lähtöselvityksessä tarvitset passin ja varausnumeron, joka löytyy matkasuunnitelmastasi.

Suosittelemme, että lataat lentoyhtiön sovelluksen puhelimeesi. Voit tehdä lähtöselvityksen itse sovelluksessa, tavallisesti 24–48 tuntia ennen matkan alkamista. Sovelluksen avulla pysyt myös ajan tasalla mahdollisista lentomuutoksista ja muista tärkeistä lentoasi koskevista tiedoista.

Huomaa, että lentoajat ovat voineet muuttua alkuperäisestä matkasuunnitelmasta, jonka sait varauksen yhteydessä. Tarkka lähtöaika löytyy aina lentoyhtiön sovelluksesta tai lentoyhtiön kotisivuilta.

Lentokentällä

Suosittelemme, että saavut lentokentälle lähtöselvitystä varten viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Viimeisimmät päivitykset löydät lentoyhtiön kotisivuilta, joten kannattaa pitää sitä silmällä.

Matkatavarat

Käytämme matkoillamme useita eri lentoyhtiöitä. Käsimatkatavaroita ja ruumaan meneviä matkatavaroita koskevat ajantasaiset säännöt löytyvät aina kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai sovelluksesta.

Myöhästyneet matkatavarat

Jos matkatavarasi viivästyvät, käänny henkilökunnan puoleen lentokentän matkalaukkualueella ja ilmoita matkatavarasi myöhästyneiksi.

Huomaa, että tarvitset PIR-raportin (Property Irregularity Report) täyttämiseen matkatavaroista saamasi kuitin.

Huomaa myös, että et saa poistua matkatavara-alueelta ennen kuin olet täyttänyt raportin.

Jos matkatavarasi ovat myöhässä, ota yhteyttä yhteistyökumppaniin, joka huolehtii siitä, että opas/kuljettaja odottaa sinua.

Lennon viivästyminen tai peruuntuminen

Jos lentovaraukseesi tulee muutoksia ennen lähtöä, otamme sinuun yhteyttä ja ilmoitamme asiasta.

Jos lentosi myöhästyy lähtöselvityksen jälkeen, lentoyhtiö on vastuussa lentosi uudelleenvarauksesta. Lentoyhtiö tekee tavallisesti varauksen seuraavalle mahdolliselle lennolle ja huolehtii tarpeen mukaan myös majoituksesta ja aterioista.

Yhteistyökumppanimme tarkistaa mahdolliset saapumisaikojen muutokset ja on sinua vastassa kentällä, vaikka lentosi myöhästyisi.

Jos lentoyhtiö varaa sinulle toisen lennon alkuperäisen lennon myöhästymisen tai peruuntumisen takia sen jälkeen, kun olet saapunut lentokentälle, ota meihin yhteyttä soittamalla TourCompassin hätänumeroon.

MATKAKOHTEESSA
Passintarkastus ja tulli

Passintarkastus:

Kun saavut perille lopulliseen matkakohteeseen, kuljet ensin läpi passintarkastuksen. Tässä yhteydessä tarkistetaan passi, mahdollinen maahantulokaavake ja viisumi. Monissa kohteissa otetaan myös sormenjäljet ja valokuva kasvoista biometristä tunnistusta varten. Sinulle voidaan myös esittää kysymyksiä matkasuunnitelmistasi ja majoituspaikkasi osoitteesta.

 

Tulli:
Kun olet päässyt passintarkastuksesta ja saanut matkalaukkusi, kuljet vielä tullin läpi. Jos sinulla ei ole tullattavaa, kulje kohdasta ”nothing to declare”. Jos sinulla on tullattavaa, on erittäin tärkeää, että kuljet kohdasta ”declare”. On sinun vastuullasi tarkistaa kyseisen maan tullisäännöt.

Saapuminen

Saavuttuasi kentälle tapaat oppaan/kuljettajan, jonka tunnistat TourCompass-kyltistä.

Jos et jostain syystä löydä opasta/kuljettajaa kentältä, pyydämme sinua soittamaan yhteistyökumppanimme hätänumeroon, joka löytyy matka-asiakirjoista.

Sisään- ja uloskirjautuminen hotellissa

Hotellien sisäänkirjautuminen on yleensä klo 14.00, eikä huoneesi välttämättä ole käytettävissä ennen tätä. Jos haluat varhaisen sisääänkirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.

Sisäänkirjautumisen yhteydessä vastaanottovirkailija rekisteröi yleensä luottokorttisi ja mahdollisesti veloittaa kortilta takuusumman. Tämä ei ole lisämaksu, vaan hotellien yleinen tapa varmistaa maksu esimerkiksi minibaarin tai vastaavien palvelujen käytöstä. Kun kirjaudut ulos, summa palautetaan kokonaisuudessaan automaattisesti, jos et ole käyttänyt maksullisia palveluja.

On tavallista, että hotellissa otetaan valokopio passistasi. Joissain kohteissa viranomaiset edellyttävät tätä.

Uloskirjautuminen on tavallisesti klo 10.00. Jos lähdet kohteesta vasta iltapäivällä tai illalla, voit jättää matkatavarasi säilytykseen hotellille lähtöön asti. Jos haluat mieluummin myöhäisen uloskirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.

Matkat ja kuljetukset

Matkamme Laosiin ovat yksilöllisiä kiertomatkoja, joihin sisältyvät retket ja kuljetukset tapahtuvat 1–14 hengen kansainvälisissä ryhmissä. Ryhmät koostuvat vain TourCompassin asiakkaista.

Ennakoimattomien olosuhteiden, kuten huonon sään, suljettujen teiden tai muiden vastaavien syiden vuoksi joskus voi olla tarpeen muuttaa kiertoajelujen ja nähtävyyksien järjestystä päiväohjelmassa.

Tarvitsetko apua matkallasi?

Palvelunumeromme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, joten saat meihin aina yhteyden siltä varalta, että matkan varrella sattuu jotain odottamatonta. Lisäksi saat matkakohteessa olevien yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot ja hätäpuhelinnumerot. Joissain tapauksissa asia voidaan esimerkiksi aikaerosta johtuen hoitaa nopeammin soittamalla suoraan yhteistyökumppanille, kuten retken tai kuljetuksen alkamisen myöhästyessä yli 15 minuuttia.

MATKAN JÄLKEEN
Ruusut ja risut/yhteydenotot

Tyytyväiset asiakkaat ovat meille tärkeitä, ja siksi toivomme, että annat meille palautetta matkastasi kotiin palattuasi. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@tourcompass.fi tai soita numeroon: 09 424 15 833.

Aasia
Iida Egelund Väänänen
Aukioloajat
ma-to 10-16
pe 10-15