TURVATAKUU - Lue lisää

Käytännön tietoa Kiinasta

Käytännön tietoa Kiinasta
Käytännön tietoa Kiinasta

Käytännön tietoa Kiinasta

ILMASTO
Paras matka-aika

Kiina on maantieteellisesti yksi maailman suurimmista maista, ja siksi sen ilmasto on hyvin erilainen eri puolilla maata. Pohjois-Kiina sijaitsee lauhkealla ilmastovyöhykkeellä, kun taas maan eteläosissa vallitsee subtrooppinen tai jopa trooppinen ilmasto.

Kiinassa on yleisesti ottaen samat neljä vuodenaikaa kuin Suomessakin:

  • Kevät: maaliskuusta toukokuuhun
  • Kesä: kesäkuusta elokuuhun
  • Syksy: syyskuusta lokakuuhun
  • Talvi: marraskuusta helmikuuhun

Käytännössä vuodenaikojen kesto vaihtelee alueesta riippuen.

Peking:
Peking sijaitsee lauhkealla ilmastovyöhykkeellä.

Talvet ovat kylmiä ja kuivia, kesät puolestaan kosteita ja lämpimiä. Keväällä ja syksyllä sataa hyvin vähän, ja lämpötilat ovat miellyttäviä. Tammikuu on kylmin kuukausi, ja sateisimmat kuukaudet ovat heinä- ja elokuu.

Pekingin säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULO
Keskim. ylin lämpötila  2 4 11 20 26 30 31 30 26 19 10 3
Keskim. alin lämpötila  -9 -7 -1 7 13 18 22 20 14 7 0 -7
Sademäärä mm  3 6 9 26 29 71 176 182 49 19 6 2

Xi’an:
Xi’an sijaitsee lauhkealla ilmastovyöhykkeellä.

Kuten Pekingissä, myös Xi’anissa talvet ovat kylmiä, kuivia ja ajoittain sumuisia ja kesät erittäin lämpimiä ja kosteita. Syksy ja kevät ovat tavallisesti suhteellisen vähäsateisia, ja eniten sateita saadaan kesän loppua kohti ja alkusyksystä.

Xi’anin säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULO
Keskim. ylin lämpötila 5 8 13 21 26 30 31 30 25 20 12 6
Keskim. alin lämpötila -4 -2 3 9 14 19 21 20 16 10 3 -3
Sademäärä mm 10 10 40 40 70 60 100 70 110 60 20 10

Shanghai:
Shanghai sijaitsee subtrooppisella ilmastovyöhykkeellä.

Talvi on Shanghaissa kuiva ja kylmä, ei kuitenkaan aivan yhtä kylmä kuin Pekingissä. Vaikka yölämpötilat laskevat usein alle nollan, lunta sataa harvoin. Kesällä lämpötilat ovat hyvin korkeita, ja silloin tällöin elohopea kipuaa jopa 40 asteeseen. Kesäkuukausina esiintyy myös voimakkaita rankkasateita. Syksy ja kevät ovat vastaavasti vähäsateisia, ja lämpötilatkin pysyvät miellyttävissä lukemissa. Huomaa, että syksyllä lämpötilat voivat vaihdella nopeasti.

Shanghain säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULO
Keskim. ylin lämpötila 8 9 13 19 24 27 32 32 27 22 17 11
Keskim. alin lämpötila 0 2 5 11 16 20 25 25 20 15 9 2
Sademäärä mm 39 59 81 102 115 152 128 133 156 61 51 35

Chengdu:
Chengdu (Lounais-Kiinan Sichuan-provinssissa) sijaitsee subtrooppisella ilmastovyöhykkeellä.

Ilmasto on leuto, ja vuoden kylmimmätkin kuukaudet ovat täällä miellyttävän lämpimiä.

Säät ovat lämpimimmillään ja kosteimmillaan kesällä, etenkin heinä- ja elokuussa, jolloin ilma voi olla jopa hiostavan kuuma. Talvet eivät ole yhtä kylmiä kuin muualla maassa, mutta korkea ilmankosteus ja sumu voivat saada ilman tuntumaan todellista kylmemmältä. Alkukevät on vielä viileä, mutta lämpötilat nousevat jatkuvasti kesää kohti. Alkusyksyn korkeat lämpötilat puolestaan viilenevät pikkuhiljaa talven lähestyessä. Keväälle ja syksylle on yhteistä sään vaihtelu: lämpimien päivien välissä voi yllättäen olla muutama viileämpi päivä, ja päinvastoin.

Chengdun säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULO
Keskim. ylin lämpötila 10 11 15 21 26 28 29 29 25 21 16 11
Keskim. alin lämpötila 3 5 8 12 17 21 22 22 18 15 10 4
Sademäärä mm 10 20 20 50 100 110 200 190 130 40 20 10

Yangshuo:
Yangshuo (Guanxin provinssissa, joka on yksi Kiinan eteläisimmistä) sijaitsee subtrooppisella ilmastovyöhykkeellä.

Yangshuon ilmasto on hieman lämpimämpi kuin Shanghain, mutta vastaavasti paljon sateisempi. Talvikuukaudet ovat kuivimpia, ja talvella myös lämpötilat ovat miellyttävän leutoja. Kesällä ja suurimmaksi osaksi myös keväällä sataa paljon ja usein. Syksy on suhteellisen lämmin, ja sateita saadaan vain vähän enemmän kuin talvella.

Yangshuon säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULO
Keskim. ylin lämpötila 11 14 17 23 28 30 33 33 31 27 21 15
Keskim. alin lämpötila 4 8 11 16 20 23 24 24 21 17 11 6
Sademäärä mm 53 81 114 224 312 293 200 186 83 85 69 44

 

TÄRKEÄÄ TIETOA MATKASTASI
Passi ja viisumi

Suomen kansalaisena sinulla on oltava voimassa oleva Suomen passi. Passin on oltava voimassa vähintään 6 kuukautta siitä päivästä laskettuna, jolloin poistut Kiinasta.

Huomaa, että maahantulon yhteydessä voi tulla ongelmia, jos passisi on ilmoitettu kadonneeksi mutta löytynyt myöhemmin uudelleen. Pahimmassa tapauksessa pääsy maahan voidaan evätä kokonaan. Suosittelemme siksi, että hankit kokonaan uuden passin ennen matkaa, jos näin on päässyt käymään.

Suomen kansalaiset tarvitsevat viisumin Kiinaan. Voit hankkia viisumin kahdella eri tavalla, joko ryhmäviisumina (väh. 2 matkustajaa yhdessä) tai turistiviisumina (väh. 1 matkustaja).

Turistiviisumi:

Turistiviisumia on haettava Chinese Visa Application Service Center viisumipalvelukeskuksesta, ja se on voimassa 3 kuukautta myöntämispäivästä.

Voit hakea viisumia aikaisintaan 3 kuukautta ennen lähtöä ja viimeistään 1 kuukausi ennen lähtöä.

Ennen viisumin hakemista suosittelemme, että käyt hakemusoppaan huolellisesti läpi kohta kohdalta. Hakemusopas löytyy täältä.

Varaa seuraavat asiat valmiiksi ennen hakemusprosessin aloittamista:

  • Passi
  • Digitaalinen passikuva, joka täyttää määrätyt vaatimukset. Lue lisää täällä
  • Kutsukirje, jonka lähetämme sinulle samaan aikaan varausvahvistuksesi kanssa

Viisumihakemus täytetään verkossa. Linkki hakemuslomakkeeseen: Kiinan viisumi

Hakemuksessa on 10 osaa. Sinun tulee mm. ladata digitaalinen passikuva, antaa henkilötietoja ja koulutukseesi ja työhösi liittyviä tietoja, kertoa aiemmista matkoistasi sekä antaa paikallisen yhteistyökumppanimme lisenssinumero ja majoituspaikkojesi osoitteet. Nämä tiedot löytyvät kutsukirjeestäsi.

Kun olet täyttänyt hakemuksen, sinun tulee varata aika Helsingissä sijaitsevasta viisumipalvelukeskuksesta henkilökohtaista käyntiä varten. Ajan voit varata täältä. Keskuksen osoite on Salomonkatu 17 B, 3. krs., 00100 Helsinki, ja se on avoinna viisumihakemuksia varten arkisin klo 9.00-15.00. Huomaa, että viisumikeskus on suljettu suomalaisina ja kiinalaisina pyhäpäivinä. Lisätietoja aukioloajoista ja kiinalaisista pyhäpäivistä on täällä.

Muista tulostaa viisumihakemuksesi ennen käyntiä. Täytetyn viisumihakemuksen lisäksi tarvitset vahvistuksen varatusta ajasta, kopion passisi henkilötieto- ja kuvasivusta, fyysisen passikuvan (värikuva), kopion kutsukirjeestäsi ja kopion lentolipustasi.

Ennen käyntiä sinun on päätettävä myös, haluatko noutaa itse valmiin viisumisi vai haluatko, että se lähetetään sinulle postitse. Jos valitset viisumin lähettämisen postitse, sinun on tuotava mukanasi myös nimelläsi, osoitteellasi ja seurantanumerollasi varustettu kirjekuori, jonka postimaksu on valmiiksi maksettu.

Kun saavut viisumipalvelukeskukseen, mene ensimmäiseksi ilmoittautumistiskille. Tiskiltä saat jonotusnumeron. Kun numerosi huudetaan, siirry asiaankuuluvalle tiskille. Tässä vaiheessa on tärkeää, että ilmoitat välittömästi, jos haluat saada viisumisi postitse ja annat virkailijalle kirjekuoren, jossa on nimesi, osoitteesi, seurantanumerosi ja riittävästi postimerkkejä. Kun olet toimittanut kaikki tarvittavat asiakirjat ja vastannut mahdollisiin kysymyksiin, sinulta otetaan sormenjäljet, jos olet 14–70 vuoden ikäinen etkä ole hakenut viisumia Kiinaan viimeisen viiden vuoden aikana. Tämän jälkeen saat jonotusnumeron maksutiskille. Maksu on suoritettava samana päivänä kun jätät viisumihakemuksen. Maksaa voit joko käteisellä tai kortilla. Maksun jälkeen saat niin kutsutun ”pick-up form” -kuitin, joka sinun on tuotava mukanasi noutaessasi viisumia, jos et ole pyytänyt viisumin lähettämistä postitse.

Voit seurata viisumihakemuksesi edistymistä ja tarkistaa, milloin viisumisi on valmis noudettavaksi tai lähetettäväksi täällä.

Jos et itse pääse noutamaan viisumiasi, perheenjäsenesi tai ystäväsi voi noutaa sen puolestasi. Tätä varten sinun on kirjoitettava valtakirja ja annettava noutajalle kopio viisumin saamiseen tarvittavasta kuitista. Viisumin noutajan on myös esitettävä kuvallinen henkilöllisyystodistus.

Kun saat viisumisi, tarkista, että kaikki tiedot ovat oikein.

Löydät lisätietoja viisumisäännöistä myös ulkoministeriön kotisivuilta.

Olet tietenkin aina tervetullut kysymään myös meiltä.

Matkustusasiakirjat

Ennen lähtöä lähetämme sinulle asiakirjan, joka sisältää TourCompassin ja paikallisen yhteistyökumppanimme yhteystiedot Kiinassa, matkasuunnitelman ja voucherin, jossa vahvistetaan, että olet varannut ja maksanut etukäteen hotellimajoituksen, retket ja kuljetukset. Muista ottaa nämä mukaan matkalle.

Jos matkasi sisältää sisäisiä lentoja tai junamatkoja Kiinassa, yhteistyökumppanimme varaa ja tulostaa liput, jotka oppaasi antaa sinulle matkakohteessa.

Suosittelemme, että lataat puhelimeesi WhatsApp-sovelluksen ja lisäät siihen yhteistyökumppanimme puhelinnumeron. Sovelluksella voit lähettää maksutta viestejä ja soittaa, kun käytössäsi on WiFi-yhteys.

Rokotukset

Suosittelemme, että tarkistat rokotuksia koskevat tiedot erikoislääkäriltä, omalääkäriltä tai viralliselta rokoteklinikalta. Löydät lisätietoja matkoilla tarvittavista rokotuksista myös osoitteesta Matkailijan terveysoppaasta.

Ota huomioon keltakuumetta koskevat säännöt – etenkin jos matkustat maahan jonkin sellaisen maan kautta, jossa esiintyy keltakuumetta. Joissain maissa sinun on esitettävä todistus keltakuumerokotuksesta maahan saapumisen yhteydessä. Pidä tätä varten aina rokotustodistus mukanasi käsimatkatavaroissa.

Covid-19

Kiinaan saapuvilta ei tällä hetkellä edellytetä koronarokotusta. Nämä säännöt voivat kuitenkin muuttua lyhyellä varoitusajalla. On sinun vastuullasi ottaa selvää voimassa olevista säännöistä ennen matkan alkamista.

Huomaa, että matkalla Kiinaan ja takaisin on välilaskuja, ja näillä lentokentillä koronaa koskevat säännöt voivat olla erilaiset kuin Kiinassa. On sinun vastuullasi ottaa asiasta selvää ennen matkan alkamista.

Jos sinulla on kysyttävää, voit aina ottaa meihin yhteyttä.

Matkaehdot

Tutustu huolellisesti matkaehtoihimme, sillä ne muodostavat osan TourCompassin valmismatkoja koskevista sopimusehdoista. Meiltä ostetut matkat kuuluvat valmismatkalain piiriin.

Klikkaa tästä lukeaksesi matkaehtomme.

Matkavakuutukset

Suosittelemme, että hankit unelmiesi matkalle kattavan matkavakuutuksen. Lisäturvaksi kannattaa hankkia myös peruutusvakuutus.

Klikkaa tästä siirtyäksesi vakuutussivullemme, mistä löydät lisätietoja vakuutuksia koskevista suosituksistamme.

ENNEN MATKAA
Valuutta, hintataso ja juomarahat

Kiinan valuutta on renminbi ja rahayksikkö on yuan (CNY). Voit tarkistaa yuan renminbin kurssin täältä.

Visa ja MasterCard käyvät maksuvälineinä pääasiassa vain hotelleissa, joten varmista, että sinulla on aina mukanasi riittävästi käteistä rahaa. Pankkiautomaatteja on useimmissa kaupungeissa, mutta kansainvälisiä luottokortteja hyväksyvät automaatit ovat harvassa. Kansainväliset luottokortit käyvät seuraavien pankkien käteisautomaateissa: Bank of China, China Merchant’s Bank ja ICBC.

Juomarahat otetaan ilolla vastaan. Voit luonnollisesti itse päättää, haluatko antaa juomarahaa. Voit antaa niin paljon tai vähän kuin itse haluat. Alla ovat suuntaa-antavat määrät:

  • Oppaat: 35–70 CNY/päivä/henki palvelusta riippuen
  • Kuljettajat: 15–35 CNY/päivä/henki palvelusta riippuen
  • Pikkolo: 7–15 CNY/laukku
  • Kerrossiivooja: 15 CNY/huone/yö
  • Ravintolat: Kansainvälisissä ravintoloissa voit jättää lähtiessäsi pöydälle 10–35 CNY, jos olet tyytyväinen palveluun ja ruokaan. Pienissä paikallisissa ravintoloissa ja katukeittiöissä juomarahaa ei odoteta.
Ruoka ja allergiat

Suurimmassa osassa matkakohteitamme on mahdollista ottaa huomioon allergiat, allergiaa aiheuttavat aineet tai ruokatottumukset, mutta on tärkeää, että ilmoitat niistä meille matkavarauksen yhteydessä.

Puhelin, WiFi ja sähkö

Puhelin ja WiFi:

Datan käyttö ja verkkovierailu eli roaming ulkomailla on kallista, jos ne eivät sisälly matkapuhelinliittymääsi. Voit tiedustella omalta puhelinyhtiöltäsi, mitkä palvelut kuuluvat sopimukseesi ja millaisia eri palveluiden hinnat ovat ulkomailla.

Jos matkapuhelinliittymääsi ei sisälly ulkomailla käytettävää dataa ja roamingia, suosittelemme hyödyntämään WiFi-palveluja esimerkiksi hotelleissa tai ravintoloissa.

Ota huomioon, että internet on Kiinassa voimakkaasti sensuroitu, ja monet länsimaiset mediapalvelut, kuten Google, YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, HBO ja Netflix ym. on estetty. Suosittelemme lataamaan puhelimeen VPN-palvelun App Storesta tai Google Playsta voidaksesi käyttää näitä medioita matkasi aikana.

 

Sähkö:

Kiinassa jännite on 220 V. Suosittelemme ottamaan mukaan adapterin, sillä kiinalaiset pistokkeet voivat olla pyöreitä tai litteitä, kaksipinnisiä tai kolmepinnisiä.

Pakkauslista

Pakkaa aina kaikkein välttämättömimmät tavarat käsimatkatavaroihin. Tällaisia tavaroita ovat esim. passi, viisumi, rokotustodistus, luottokortit, rahat, vakuutusasiakirjat, matka-asiakirjat, kannettava tietokone ja matkapuhelin sekä mahdolliset terveystiedot ja elintärkeät lääkkeet.

 

Temppelivierailut

Temppelivierailuja koskevat tietyt pukeutumissäännöt. Polvet ja olkapäät on peitettävä, vaatteet eivät saa olla läpikuultavia ja kengät on riisuttava.

Kasvituotteiden tuominen EU:hun

Matkustajat eivät saa tuoda EU:n ulkopuolelta kasveja, siemeniä, hedelmiä tai muita kasvituotteita ilman kasvinterveystodistusta. Nämä säännöt koskevat myös pieniä kasvi- ja kasvituotemääriä.

Lue lisää säännöistä täällä.

Liikuntarajoitteiset matkustajat

Ota huomioon, että matkamme eivät yleensä sellaisenaan sovellu liikuntarajoitteisille henkilöille. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja tiedustele mahdollisuuksista ottaa henkilökohtaiset tarpeesi huomioon.

LENTOMATKA
Lentoliput

Useimpien lentoyhtiöiden lentoliput ovat elektronisia (e-lippu).

On erittäin tärkeää, että tarkistat nimesi kirjoitusvirheiden varalta, koska varauksessa olevan nimen on oltava tismalleen sama kuin passissa olevan nimen. Jos nimesi on korjattava, ota meihin yhteyttä välittömästi. Huomaa, että lentoyhtiö voi veloittaa maksun nimen muuttamisesta.

Istumapaikan varaaminen

Lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lentokoneessa lähtöselvityksen yhteydessä. Jos sinulla on erityisiä toiveita istumapaikoista lentokoneessa, voit tehdä paikkavarauksen lentoyhtiön verkkosivustolla tai sovelluksessa. Huomaa, että useimmat lentoyhtiöt veloittavat maksun istumapaikan varaamisesta.

Paikkavarauksen aikaikkuna vaihtelee lentoyhtiöstä toiseen, mutta pääsääntöisesti paikan voi varata heti matkan varaamisen jälkeen ja viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.

Huomaa myös, että lentoyhtiöllä on oikeus ja mahdollisuus tehdä viime kädessä muutoksia paikkojen suhteen, myös erikseen varattujen paikkojen.
Jos et tee paikkavarausta ennen matkaa, lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lähtöselvityksen yhteydessä.

Lähtöselvitys

Lähtöselvityksessä tarvitset passin ja varausnumeron, joka löytyy matkasuunnitelmastasi.

Suosittelemme, että lataat lentoyhtiön sovelluksen puhelimeesi. Voit tehdä lähtöselvityksen itse sovelluksessa, tavallisesti 24–48 tuntia ennen matkan alkamista. Sovelluksen avulla pysyt myös ajan tasalla mahdollisista lentomuutoksista ja muista tärkeistä lentoasi koskevista tiedoista.

Huomaa, että lentoajat ovat voineet muuttua alkuperäisestä matkasuunnitelmasta, jonka sait varauksen yhteydessä. Tarkka lähtöaika löytyy aina lentoyhtiön sovelluksesta tai lentoyhtiön kotisivuilta.

Lentokentällä

Suosittelemme, että saavut lentokentälle lähtöselvitystä varten viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Viimeisimmät päivitykset löydät lentoyhtiön kotisivuilta, joten kannattaa pitää sitä silmällä.

Matkatavarat

Käytämme matkoillamme useita eri lentoyhtiöitä. Käsimatkatavaroita ja ruumaan meneviä matkatavaroita koskevat ajantasaiset säännöt löytyvät aina kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai sovelluksesta.

Myöhästyneet matkatavarat

Jos matkatavarasi viivästyvät, käänny henkilökunnan puoleen lentokentän matkalaukkualueella ja ilmoita matkatavarasi myöhästyneiksi.

Huomaa, että tarvitset PIR-raportin (Property Irregularity Report) täyttämiseen matkatavaroista saamasi kuitin.

Huomaa myös, että et saa poistua matkatavara-alueelta ennen kuin olet täyttänyt raportin.

Jos matkatavarasi ovat myöhässä, ota yhteyttä yhteistyökumppaniin, joka huolehtii siitä, että opas/kuljettaja odottaa sinua.

Lennon viivästyminen tai peruuntuminen

Jos lentovaraukseesi tulee muutoksia ennen lähtöä, otamme sinuun yhteyttä ja ilmoitamme asiasta.

Jos lentosi myöhästyy lähtöselvityksen jälkeen, lentoyhtiö on vastuussa lentosi uudelleenvarauksesta. Lentoyhtiö tekee tavallisesti varauksen seuraavalle mahdolliselle lennolle ja huolehtii tarpeen mukaan myös majoituksesta ja aterioista.

Yhteistyökumppanimme tarkistaa mahdolliset saapumisaikojen muutokset ja on sinua vastassa kentällä, vaikka lentosi myöhästyisi.

Jos lentoyhtiö varaa sinulle toisen lennon alkuperäisen lennon myöhästymisen tai peruuntumisen takia sen jälkeen, kun olet saapunut lentokentälle, ota meihin yhteyttä soittamalla TourCompassin hätänumeroon.

MATKAKOHTEESSA
Passintarkastus ja tulli

Passintarkastus:

Kun saavut perille lopulliseen matkakohteeseen, kuljet ensin läpi passintarkastuksen. Tässä yhteydessä tarkistetaan passi, mahdollinen maahantulokaavake ja viisumi. Monissa kohteissa otetaan myös sormenjäljet ja valokuva kasvoista biometristä tunnistusta varten. Sinulle voidaan myös esittää kysymyksiä matkasuunnitelmistasi ja majoituspaikkasi osoitteesta.

 

Tulli:
Kun olet päässyt passintarkastuksesta ja saanut matkalaukkusi, kuljet vielä tullin läpi. Jos sinulla ei ole tullattavaa, kulje kohdasta ”nothing to declare”. Jos sinulla on tullattavaa, on erittäin tärkeää, että kuljet kohdasta ”declare”. On sinun vastuullasi tarkistaa kyseisen maan tullisäännöt.

Saapuminen

Saavuttuasi kentälle tapaat oppaan/kuljettajan, jonka tunnistat TourCompass-kyltistä.

Jos et jostain syystä löydä opasta/kuljettajaa kentältä, pyydämme sinua soittamaan yhteistyökumppanimme hätänumeroon, joka löytyy matka-asiakirjoista.

Sisään- ja uloskirjautuminen hotellissa

Hotellien sisäänkirjautuminen on yleensä klo 14.00, eikä huoneesi välttämättä ole käytettävissä ennen tätä. Jos haluat varhaisen sisääänkirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.

Sisäänkirjautumisen yhteydessä vastaanottovirkailija rekisteröi yleensä luottokorttisi ja mahdollisesti veloittaa kortilta takuusumman. Tämä ei ole lisämaksu, vaan hotellien yleinen tapa varmistaa maksu esimerkiksi minibaarin tai vastaavien palvelujen käytöstä. Kun kirjaudut ulos, summa palautetaan kokonaisuudessaan automaattisesti, jos et ole käyttänyt maksullisia palveluja.

On tavallista, että hotellissa otetaan valokopio passistasi. Joissain kohteissa viranomaiset edellyttävät tätä.

Uloskirjautuminen on tavallisesti klo 10.00. Jos lähdet kohteesta vasta iltapäivällä tai illalla, voit jättää matkatavarasi säilytykseen hotellille lähtöön asti. Jos haluat mieluummin myöhäisen uloskirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.

Matkat ja kuljetukset

Matkamme Kiinaan ovat yksilöllisiä kiertomatkoja, joihin sisältyvät retket ja kuljetukset tapahtuvat 1–14 hengen kansainvälisissä ryhmissä. Ryhmät koostuvat vain TourCompassin asiakkaista.

Ennakoimattomien olosuhteiden, kuten huonon sään, suljettujen teiden tai muiden vastaavien syiden vuoksi joskus voi olla tarpeen muuttaa kiertoajelujen ja nähtävyyksien järjestystä päiväohjelmassa.

Julkiset WC-tilat

Kiinalainen WC-kulttuuri voi olla elämys itsessään. Hotelleissa ja kansainvälisissä ravintoloissa on länsimaiset WC-tilat, mutta useimmat julkiset WC:t ovat perinteisiä kiinalaisia vessoja, jotka ovat tyyppiä ”reikä lattiassa”. Joissain paikoissa on lukittavat WC-kopit, mutta joskus voit joutua asioimaan vessassa, jossa ovea ei ole ollenkaan. Huomaa, että WC-paperia tai saippuaa ei aina ole saatavilla julkisissa vessoissa, joten suosittelemme, että varaat mukaasi WC-paperia, kosteuspyyhkeitä ja käsidesiä.

Tarvitsetko apua matkallasi?

Palvelunumeromme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, joten saat meihin aina yhteyden siltä varalta, että matkan varrella sattuu jotain odottamatonta. Lisäksi saat matkakohteessa olevien yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot ja hätäpuhelinnumerot. Joissain tapauksissa asia voidaan esimerkiksi aikaerosta johtuen hoitaa nopeammin soittamalla suoraan yhteistyökumppanille, kuten retken tai kuljetuksen alkamisen myöhästyessä yli 15 minuuttia.

MATKAN JÄLKEEN
Ruusut ja risut/yhteydenotot

Tyytyväiset asiakkaat ovat meille tärkeitä, ja siksi toivomme, että annat meille palautetta matkastasi kotiin palattuasi. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@tourcompass.fi tai soita numeroon: 09 424 15 833.

Aasia
Iida Egelund Väänänen
Aukioloajat
ma-to 10-16
pe 10-15