TURVATAKUU - Lue lisää

Käytännön tietoa Indonesiasta

Käytännön tietoa Indonesiasta
Käytännön tietoa Indonesiasta

Käytännön tietoa Indonesiasta

ILMASTO
Paras matka-aika

Indonesia venyy pohjoisesta etelään päiväntasaajan molemmin puolin, joten maassa vallitsee trooppinen ilmasto. Lämpötilat eivät juuri vaihtele saarelta toiselle. Suurin ero säässä näkyykin sateen määrässä ja sadekausissa. Ilman suhteellinen kosteus on tavallisesti suuri, mutta pienenee sen mukaan, mitä korkeammalle vuoristoon tullaan.

Indonesiassa ei ole samanlaisia vuodenaikoja kuin meillä Euroopassa. Sen sijaan vuosi jakautuu kahteen kauteen: kuivaan kauteen ja sadekauteen. Kuiva kausi ja sadekausi osuvat kuitenkin hieman eri kuukausille riippuen siitä, millä saarella satut olemaan.

Bali (Munduk – Lovina – Ubud – Sanur)

Bali on erittäin rehevä ja vehreä saari. Saarella ei useinkaan sada päiväsaikaan sadekaudellakaan, sillä sateet tulevat tavallisesti iltaisin tai öisin rankkoina mutta lyhytkestoisina kuuroina. Aurinkoisia tunteja on siis runsaasti myös sateisten kuukausien aikana.

Kuiva kausi kestää huhtikuusta syyskuuhun.

Sadekausi kestää lokakuusta maaliskuuhun.

Balin säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 30 30 31 31 30 30 29 29 30 31 31 31
Keskim. alin lämpötila 24 24 24 24 23 23 22 22 23 23 23 24
Sademäärä mm 328 261 225 117 107 90 119 53 116 173 187 258
Meriveden keskilämpötila 29 29 29 29 29 28 27 26 27 28 29 29

Java (Yogyakarta – Bromo – Kalibaru – Banyuwangi)

Kuiva kausi kestää toukokuusta syyskuuhun. Tähän aikaan päivät ovat lämpimiä, kuivia ja hyvin aurinkoisia.

Sadekausi kestää lokakuusta huhtikuuhun. Itä-Jaavalla sataa vähemmän kuin lännessä. Sateet tulevat useimmiten myöhään iltapäivällä kovina rankkasateina, jotka kestävät tavallisesti tunnin-pari.

Yogyakartan (Keski-Jaava) säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 29 29 29 31 30 30 29 30 31 31 30 29
Keskim. alin lämpötila 22 22 22 22 22 21 21 21 22 22 22 22
Sademäärä mm 353 335 310 211 127 89 41 25 30 94 229 340

Sumatra (Medan – Bukit Lawang – Berastagi – Samosir – Tobajärvi)

Sumatra on Indonesian kolmanneksi suurin saari. Päiväntasaaja kulkee saaren poikki, mikä vaikuttaa myös vuodenaikoihin: kuiva kausi ja sadekausi ovat hieman erilaisia päiväntasaajan pohjois- ja eteläpuolella. Kahdesta kaudesta huolimatta lämpötilat ovat hyvin tasaisia ja sadekuuroja esiintyy ympäri vuoden.

Kuiva kausi kestää toukokuusta syyskuuhun. Saaren pohjoisosissa ja pohjoisilla viidakkoseuduilla lämpötilat ovat hieman alhaisempia kuin etelässä, mutta yleisesti ottaen elohopea nousee aina korkeammalle kuivan kauden aikana.

Sadekausi kestää lokakuusta huhtikuuhun. Pohjois-Sumatralla sataa eniten lokakuun alusta tammikuuhun, kun taas etelässä vettä tulee eniten marraskuun alun ja helmikuun lopun välisenä aikana.

Medanin (Pohjois-Sumatra) säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 32 32 33 33 33 33 33 33 32 32 31 31
Keskim. alin lämpötila 22 23 23 24 23 24 24 23 22 23 23 23
Sademäärä mm 92 115 97 157 178 147 167 185 263 387 253 228

Komodon kansallispuisto (Flores, Komodo Island ja Rinca Island)

Komodo-nimellä tunnettu saariryhmä koostuu useista eri saarista, jotka muodostavat kansallispuiston. Tunnetuimmat saaret ovat Komodo Island, Rinca Island ja hieman suurempi Flores, jossa sijaitsevat useimmat hotellit ja resortit. Kuten muuallakin Indonesiassa, myös Komodon kansallispuistossa vuosi jakautuu kahteen kauteen:

Kuiva kausi kestää huhtikuusta lokakuuhun. Kuiva kausi on todellakin kuiva, sillä joskus sen aikana voi olla tarpeen jopa rajoittaa veden käyttöä. Ilmankosteus on tähän aikaan myös erittäin alhainen.

Sadekausi kestää marraskuusta maaliskuuhun. Vettä tulee eniten tammikuussa ja helmikuussa. Sadekauden aikana sataa tavallisesti parin tunnin ajan aamulla ja parin tunnin ajan myöhään iltapäivällä, ja aurinkoisia tunteja on päivän aikana vain muutama.

Labuhanbajon (Flores) säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 31 31 31 31 31 31 31 31 32 32 32 31
Keskim. alin lämpötila 21 21 21 20 20 19 18 18 19 20 21 21
Sademäärä mm 396 361 310 154 120 51 28 29 45 99 193 298

Gili Trawangan

Gili Trawangan on yksi Balin itäpuolella sijaitsevista Gili-saarista. Vaikka Gili-saarilla vuosi jakautuu kahteen kauteen kuten muuallakin Balilla, Gilillä aurinko voi paistaa kirkkaalta taivaalta samaan aikaan kun Balilla on pilvistä ja sateista.

Kuiva kausi kestää huhtikuusta lokakuuhun. Elokuu on kuivin kuukausi. Kuivalla kaudella snorklaus- ja sukellusolosuhteet ovat parhaat mahdolliset, koska näkyvyys vedessä on vähintään 30 metriä.

Sadekausi kestää lokakuun lopusta maaliskuun loppuun. Tammikuu on sateisin kuukausi. Sadekaudella sataa useimmiten iltapäivällä, mutta muina aikoina päivästä taivas voi olla täysin pilvetön.

Ota huomioon, että Balin ja Gili Trawanganin välinen matka kuljetaan Lombokinsalmen kautta. Merenkäynti voi olla kovaa erityisesti tammi-helmikuussa ja kesä-heinäkuussa. Jos sää ei salli vesillä liikkumista, lauttamatka voidaan perua turvallisuussyistä. Näin käy keskimäärin 1-2 kertaa vuodessa, ja lauttaliikenteen keskeytys kestää useimmiten 1-2 päivää kerrallaan.

Gili Trawanganin säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 30 30 30 31 31 30 30 30 31 31 31 30
Keskim. alin lämpötila 22 22 22 21 21 20 19 19 20 21 22 22
Sademäärä mm 358 297 245 117 107 53 58 38 37 97 152 246
Meriveden keskilämpötila 29 29 29 29 28 28 27 27 27 28 29 29

Lombok (Senggigi)

Lombok sijaitsee Balin itäpuolella Gilisaarten naapurissa, joten ilmasto on täällä pääasiassa samanlainen kuin Gilillä. Lämpötilat ovat tasaisen korkeita ympäri vuoden, mutta ylänköalueilla voi olla viileämpää iltaisin ja öisin.

Kuiva kausi kestää huhtikuusta lokakuuhun, ja paras matkustusaika on kesäkuusta syyskuuhun. Aurinkoisia tunteja on tähän aikaan paljon, ilma ei ole ahdistavan lämmin ja mereltä tulee mukavan virkistävä tuulenvire.

Sadekausi alkaa marraskuussa ja päättyy maaliskuussa, ja tammikuu on kauden sateisin kuukausi. Sadekaudella sateet tulevat yleensä aamun tunteina ja myöhään iltapäivällä, mutta sateiden välissä aurinko taas paistaa. Lämpötilat ovat edelleen tasaisen korkeita ja ilmankosteus on suuri.

Lombokin säätilasto: TAMMI HELMI MAALIS HUHTI TOUKO KESÄ HEINÄ ELO SYYS LOKA MARRAS JOULU
Keskim. ylin lämpötila 30 30 30 31 31 30 30 30 31 31 31 30
Keskim. alin lämpötila 22 22 22 21 21 20 19 19 20 21 22 22
Sademäärä mm 358 297 245 117 107 53 58 38 37 97 152 246
Meriveden keskilämpötila 29 29 29 29 28 28 27 27 27 28 29 29
TÄRKEÄÄ TIETOA MATKASTASI
Passi ja viisumi

Suomen kansalaisena sinulla on oltava voimassa oleva Suomen passi. Passin on oltava voimassa vähintään 6 kuukautta siitä päivästä laskettuna, jolloin saavut Indonesiaan.

Suomen kansalaiset tarvitsevat viisumin Indonesiaan. Voit hakea viisumia kahdella tavalla; joko Indonesiaan saapumisen yhteydessä tai verkossa.

Jos haet viisumia vasta saapuessasi Indonesiaan, sinun on esitettävä passi ja lentolippu. Viisumin hinta on 500 000 IRD/henki, ja se maksetaan joko paikallisessa valuutassa tai Yhdysvaltain dollareissa. Voit maksaa myös Visalla tai Mastercardilla.

Jos haet viisumia verkossa, hakemus on tehtävä virallisella sivustolla: Viisumi Indonesiaan. Tämä on tehtävä aikaisintaan 14 päivää ja viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä. Valitse sivustolla viisumi nimeltä ”Visa On Arrival 30 Days”, koska matkamme kestävät aina alle 30 päivää. Tämäntyyppisen viisumin toinen nimi on e-VOA (electronic visa on arrival). Seuraavaksi sinun on ladattava kuva passisi biotunnistesivusta sekä annettava joitain henkilötietoja ja tietoja oleskelustasi Indonesiassa. e-VOA-viisumin hinta on 500 000 IRD/henki, ja sen voi maksaa Visalla tai Mastercardilla. Kun maksu on suoritettu, e-VOA-viisumisi tulee saataville. Suosittelemme, että tulostat viisumin ja otat sen mukaasi matkalle. Huomaa, että viisumisi on voimassa 90 päivää sen myöntämispäivästä lukien.

Voit tarkistaa viisumia koskevat säännöt ulkoministeriön kotisivuilta.

Sinun on myös täytettävä sähköinen tulli-ilmoituskaavake eli e-CD, jonka voit tehdä täällä. Tämä on tehtävä 3 päivää ennen matkan alkamista. Kun olet täyttänyt kaavakkeen, lataa QR-koodi tai ota siitä kuva. Koodi skannataan passintarkastuksessa saavuttuasi Indonesiaan.

 

Pakollinen turistivero Balilla

14.2.2024 Balilla astuu voimaan pakollinen turistivero, joka koskee kaikkia muita paitsi Indonesian kansalaisia. Vero on 150 000 IDR/henki. Turistivero voidaan maksaa saapumisen yhteydessä tai etukäteen verkossa. Jos maksat veron Balille saapumisen yhteydessä, maksu on suoritettava jossain viidestä Bank Rakyat Indonesian (BRI) maksupisteestä ennen passintarkastukseen siirtymistä. Maksupisteissä voi maksaa luottokortilla. Jonojen ja pitkien odotusaikojen välttämiseksi suosittelemme, että maksat veron verkossa ennen Balille saapumista. Maksu suoritetaan ”Love Bali” -järjestelmässä, joka löytyy täältä. Kun olet suorittanut maksun, saat kuitin. Tulosta kuitti ja ota se mukaan matkalle, sillä se skannataan Balille saavuttaessa.

Matkustusasiakirjat

Ennen lähtöä lähetämme sinulle asiakirjan, joka sisältää TourCompassin ja paikallisen yhteistyökumppanimme yhteystiedot Indonesiassa, matkasuunnitelman ja voucherin, jossa vahvistetaan, että olet varannut ja maksanut etukäteen hotellimajoituksen, retket ja kuljetukset. Muista ottaa nämä mukaan matkalle.

Jos matkasi sisältää sisäisiä lentoja tai venekuljetuksia, yhteistyökumppanimme varaa ja tulostaa liput, jotka oppaasi antaa sinulle matkakohteessa.

Suosittelemme, että lataat puhelimeesi WhatsApp-sovelluksen ja lisäät siihen yhteistyökumppanimme puhelinnumeron. Sovelluksella voit lähettää maksutta viestejä ja soittaa, kun käytössäsi on WiFi-yhteys.

Rokotukset

Suosittelemme, että tarkistat rokotuksia koskevat tiedot erikoislääkäriltä, omalääkäriltä tai viralliselta rokoteklinikalta. Löydät lisätietoja matkoilla tarvittavista rokotuksista myös osoitteesta Matkailijan terveysoppaasta.

Ota huomioon keltakuumetta koskevat säännöt – etenkin jos matkustat maahan jonkin sellaisen maan kautta, jossa esiintyy keltakuumetta. Joissain maissa sinun on esitettävä todistus keltakuumerokotuksesta maahan saapumisen yhteydessä. Pidä tätä varten aina rokotustodistus mukanasi käsimatkatavaroissa.

Covid-19

Indonesia saapuvilta ei tällä hetkellä edellytetä koronarokotusta. Nämä säännöt voivat kuitenkin muuttua lyhyellä varoitusajalla. On sinun vastuullasi ottaa selvää voimassa olevista säännöistä ennen matkan alkamista.

Huomaa, että matkalla Indonesia ja takaisin on välilaskuja, ja näillä lentokentillä koronaa koskevat säännöt voivat olla erilaiset kuin Indonesia. On sinun vastuullasi ottaa asiasta selvää ennen matkan alkamista.

Jos sinulla on kysyttävää, voit aina ottaa meihin yhteyttä.

Matkaehdot

Tutustu huolellisesti matkaehtoihimme, sillä ne muodostavat osan TourCompassin valmismatkoja koskevista sopimusehdoista. Meiltä ostetut matkat kuuluvat valmismatkalain piiriin.

Klikkaa tästä lukeaksesi matkaehtomme.

Matkavakuutukset

Suosittelemme, että hankit unelmiesi matkalle kattavan matkavakuutuksen. Lisäturvaksi kannattaa hankkia myös peruutusvakuutus.

Klikkaa tästä siirtyäksesi vakuutussivullemme, mistä löydät lisätietoja vakuutuksia koskevista suosituksistamme.

ENNEN MATKAA
Valuutta, hintataso ja juomarahat

Indonesian rahayksikkö on Indonesian rupia (IDR). Indonesian rupian kurssin voit tarkistaa täältä.

Visa ja Mastercard käyvät hotelleissa, useimmissa ravintoloissa ja kaupoissa, mutta eivät pienillä paikallisilla toreilla ja markkinoilla. Käteistä voi nostaa pankkiautomaateista, joita on isommissa kaupungeissa.

Lisätietoa Indonesian hintatasosta löytyy täältä.

Juomarahat otetaan ilolla vastaan. Voit luonnollisesti itse päättää, haluatko antaa juomarahaa. Voit antaa niin paljon tai vähän kuin itse haluat. Alla ovat suuntaa-antavat määrät:

  • Pikkolo: väh. 15 000 Rp/laukku
  • Kerrossiivooja: väh. 20 000 Rp/päivä/huone
  • Kuljettajat: väh. 20 000 Rp/päivä/henki palvelusta riippuen
  • Oppaat: väh. 40 000 Rp/päivä/henki palvelusta riippuen
  • Ravintolat: Kansainvälisissä ravintoloissa on tapana jättää lähtiessä pöytään väh. 10 000 Rp juomarahana. Paikallisissa ravintoloissa ja katukeittiöissä juomarahaa ei odoteta, mutta voit halutessasi jättää pöydälle muutaman kolikon lähtiessäsi.
Ruoka ja allergiat

Suurimmassa osassa matkakohteitamme on mahdollista ottaa huomioon allergiat, allergiaa aiheuttavat aineet tai ruokatottumukset, mutta on tärkeää, että ilmoitat niistä meille matkavarauksen yhteydessä.

Puhelin, WiFi ja sähkö

Puhelin ja WiFi:

Datan käyttö ja verkkovierailu eli roaming ulkomailla on kallista, jos ne eivät sisälly matkapuhelinliittymääsi. Voit tiedustella omalta puhelinyhtiöltäsi, mitkä palvelut kuuluvat sopimukseesi ja millaisia eri palveluiden hinnat ovat ulkomailla.

Jos matkapuhelinliittymääsi ei sisälly ulkomailla käytettävää dataa ja roamingia, suosittelemme hyödyntämään WiFi-palveluja esimerkiksi hotelleissa tai ravintoloissa. Ilmaisen WiFin kautta voit soittaa tai tekstata kotiväelle maksutta käyttämällä erilaisia viestipalveluja, kuten Facetimea, Messengeriä tai WhatsAppia. Voit myös ostaa paikallisen SIM-kortin ja datapaketin saavuttuasi maahan.

 

Sähkö:

Indonesiassa jännite on 230 V. On tärkeää ottaa mukaan adapteri, sillä Indonesiassa ei ole standardipistorasioita.

Pakkauslista

Pakkaa aina kaikkein välttämättömimmät tavarat käsimatkatavaroihin. Tällaisia tavaroita ovat esim. passi, viisumi, rokotustodistus, luottokortit, rahat, vakuutusasiakirjat, matka-asiakirjat, kannettava tietokone ja matkapuhelin sekä mahdolliset terveystiedot ja elintärkeät lääkkeet.

 

Temppelivierailut

Temppelivierailuja koskevat tietyt pukeutumissäännöt. Polvet ja olkapäät on peitettävä, vaatteet eivät saa olla läpikuultavia ja kengät on riisuttava.

Kasvituotteiden tuominen EU:hun

Matkustajat eivät saa tuoda EU:n ulkopuolelta kasveja, siemeniä, hedelmiä tai muita kasvituotteita ilman kasvinterveystodistusta. Nämä säännöt koskevat myös pieniä kasvi- ja kasvituotemääriä.

Lue lisää säännöistä täällä.

Liikuntarajoitteiset matkustajat

Ota huomioon, että matkamme eivät yleensä sellaisenaan sovellu liikuntarajoitteisille henkilöille. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme ja tiedustele mahdollisuuksista ottaa henkilökohtaiset tarpeesi huomioon.

LENTOMATKA
Lentoliput

Useimpien lentoyhtiöiden lentoliput ovat elektronisia (e-lippu).

On erittäin tärkeää, että tarkistat nimesi kirjoitusvirheiden varalta, koska varauksessa olevan nimen on oltava tismalleen sama kuin passissa olevan nimen. Jos nimesi on korjattava, ota meihin yhteyttä välittömästi. Huomaa, että lentoyhtiö voi veloittaa maksun nimen muuttamisesta.

Istumapaikan varaaminen

Lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lentokoneessa lähtöselvityksen yhteydessä. Jos sinulla on erityisiä toiveita istumapaikoista lentokoneessa, voit tehdä paikkavarauksen lentoyhtiön verkkosivustolla tai sovelluksessa. Huomaa, että useimmat lentoyhtiöt veloittavat maksun istumapaikan varaamisesta.

Paikkavarauksen aikaikkuna vaihtelee lentoyhtiöstä toiseen, mutta pääsääntöisesti paikan voi varata heti matkan varaamisen jälkeen ja viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä.

Huomaa myös, että lentoyhtiöllä on oikeus ja mahdollisuus tehdä viime kädessä muutoksia paikkojen suhteen, myös erikseen varattujen paikkojen.
Jos et tee paikkavarausta ennen matkaa, lentoyhtiö osoittaa sinulle paikan lähtöselvityksen yhteydessä.

Lähtöselvitys

Lähtöselvityksessä tarvitset passin ja varausnumeron, joka löytyy matkasuunnitelmastasi.

Suosittelemme, että lataat lentoyhtiön sovelluksen puhelimeesi. Voit tehdä lähtöselvityksen itse sovelluksessa, tavallisesti 24–48 tuntia ennen matkan alkamista. Sovelluksen avulla pysyt myös ajan tasalla mahdollisista lentomuutoksista ja muista tärkeistä lentoasi koskevista tiedoista.

Huomaa, että lentoajat ovat voineet muuttua alkuperäisestä matkasuunnitelmasta, jonka sait varauksen yhteydessä. Tarkka lähtöaika löytyy aina lentoyhtiön sovelluksesta tai lentoyhtiön kotisivuilta.

Lentokentällä

Suosittelemme, että saavut lentokentälle lähtöselvitystä varten viimeistään 2 tuntia ennen lennon lähtöä. Viimeisimmät päivitykset löydät lentoyhtiön kotisivuilta, joten kannattaa pitää sitä silmällä.

Matkatavarat

Käytämme matkoillamme useita eri lentoyhtiöitä. Käsimatkatavaroita ja ruumaan meneviä matkatavaroita koskevat ajantasaiset säännöt löytyvät aina kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai sovelluksesta.

 

Myöhästyneet matkatavarat

Jos matkatavarasi viivästyvät, käänny henkilökunnan puoleen lentokentän matkalaukkualueella ja ilmoita matkatavarasi myöhästyneiksi.

Huomaa, että tarvitset PIR-raportin (Property Irregularity Report) täyttämiseen matkatavaroista saamasi kuitin.

Huomaa myös, että et saa poistua matkatavara-alueelta ennen kuin olet täyttänyt raportin.

Jos matkatavarasi ovat myöhässä, ota yhteyttä yhteistyökumppaniin, joka huolehtii siitä, että opas/kuljettaja odottaa sinua.

Lennon viivästyminen tai peruuntuminen

Jos lentovaraukseesi tulee muutoksia ennen lähtöä, otamme sinuun yhteyttä ja ilmoitamme asiasta.

Jos lentosi myöhästyy lähtöselvityksen jälkeen, lentoyhtiö on vastuussa lentosi uudelleenvarauksesta. Lentoyhtiö tekee tavallisesti varauksen seuraavalle mahdolliselle lennolle ja huolehtii tarpeen mukaan myös majoituksesta ja aterioista.

Yhteistyökumppanimme tarkistaa mahdolliset saapumisaikojen muutokset ja on sinua vastassa kentällä, vaikka lentosi myöhästyisi.

Jos lentoyhtiö varaa sinulle toisen lennon alkuperäisen lennon myöhästymisen tai peruuntumisen takia sen jälkeen, kun olet saapunut lentokentälle, ota meihin yhteyttä soittamalla TourCompassin hätänumeroon.

MATKAKOHTEESSA
Passintarkastus ja tulli

Passintarkastus:

Kun saavut perille lopulliseen matkakohteeseen, kuljet ensin läpi passintarkastuksen. Tässä yhteydessä tarkistetaan passi, mahdollinen maahantulokaavake ja viisumi. Monissa kohteissa otetaan myös sormenjäljet ja valokuva kasvoista biometristä tunnistusta varten. Sinulle voidaan myös esittää kysymyksiä matkasuunnitelmistasi ja majoituspaikkasi osoitteesta.

 

Tulli:
Kun olet päässyt passintarkastuksesta ja saanut matkalaukkusi, kuljet vielä tullin läpi. Jos sinulla ei ole tullattavaa, kulje kohdasta ”nothing to declare”. Jos sinulla on tullattavaa, on erittäin tärkeää, että kuljet kohdasta ”declare”. On sinun vastuullasi tarkistaa kyseisen maan tullisäännöt.

Saapuminen

Saavuttuasi kentälle tapaat oppaan/kuljettajan, jonka tunnistat TourCompass-kyltistä.

Jos et jostain syystä löydä opasta/kuljettajaa kentältä, pyydämme sinua soittamaan yhteistyökumppanimme hätänumeroon, joka löytyy matka-asiakirjoista.

Sisään- ja uloskirjautuminen hotellissa

Hotellien sisäänkirjautuminen on yleensä klo 14.00, eikä huoneesi välttämättä ole käytettävissä ennen tätä. Jos haluat varhaisen sisääänkirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.

Sisäänkirjautumisen yhteydessä vastaanottovirkailija rekisteröi yleensä luottokorttisi ja mahdollisesti veloittaa kortilta takuusumman. Tämä ei ole lisämaksu, vaan hotellien yleinen tapa varmistaa maksu esimerkiksi minibaarin tai vastaavien palvelujen käytöstä. Kun kirjaudut ulos, summa palautetaan kokonaisuudessaan automaattisesti, jos et ole käyttänyt maksullisia palveluja.

On tavallista, että hotellissa otetaan valokopio passistasi. Joissain kohteissa viranomaiset edellyttävät tätä.

Uloskirjautuminen on tavallisesti klo 10.00. Jos lähdet kohteesta vasta iltapäivällä tai illalla, voit jättää matkatavarasi säilytykseen hotellille lähtöön asti. Jos haluat mieluummin myöhäisen uloskirjautumisen, voit varata sen lisämaksusta jo matkan varaamisen yhteydessä.

Matkat ja kuljetukset

Matkamme Indonesiaan ovat yksilöllisiä kiertomatkoja, joihin sisältyvät retket ja kuljetukset tapahtuvat 1–14 hengen kansainvälisissä ryhmissä. Ryhmät koostuvat vain TourCompassin asiakkaista.
Useimmilla lisäretkillä on mukana vain TourCompassin asiakkaita, mutta joillain lisäretkillä voi olla mukana myös muita kuin TourCompassin asiakkaita. Tämä käy ilmi retkikuvauksesta.

Ennakoimattomien olosuhteiden, kuten huonon sään, suljettujen teiden tai muiden vastaavien syiden vuoksi joskus voi olla tarpeen muuttaa kiertoajelujen ja nähtävyyksien järjestystä päiväohjelmassa.

Tarvitsetko apua matkallasi?

Palvelunumeromme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa, joten saat meihin aina yhteyden siltä varalta, että matkan varrella sattuu jotain odottamatonta. Lisäksi saat matkakohteessa olevien yhteistyökumppaneittemme puhelinnumerot ja hätäpuhelinnumerot. Joissain tapauksissa asia voidaan esimerkiksi aikaerosta johtuen hoitaa nopeammin soittamalla suoraan yhteistyökumppanille, kuten retken tai kuljetuksen alkamisen myöhästyessä yli 15 minuuttia.

MATKAN JÄLKEEN
Ruusut ja risut/yhteydenotot

Tyytyväiset asiakkaat ovat meille tärkeitä, ja siksi toivomme, että annat meille palautetta matkastasi kotiin palattuasi. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@tourcompass.fi tai soita numeroon: 09 424 15 833.

Aasia
Iida Egelund Väänänen
Aukioloajat
ma-to 10-16
pe 10-15